Uilkje in Oeganda

Update!!

(Sorry people, Dutch stays my first language, you still have to scroll down :P)

Het regenseizoen is duidelijk aanwezig deze dagen! De grouwe en kale eetzaal wordt nu opgefleurd door tientallen kleurrijke paraplu's en mensen dragen winterjassen en zelfs sjaals, winter in Uganda. Gelukkig zijn er hier geen maanden nodig om van winter tot zomer te komen, in een uur kan de zon opeens verschijnen en kunnen de paraplu's ingezet worden om het hoofd koel te houden!

Het weekend van 12 en 13 april ben ik weer een weekendje naar Jinja geweest, gemountainbiked, eindelijk weer eens op de fiets na twee en een halve maand, leuk leuk! Dit keer heb ik de source van de nijl van dichtbij gezien. Zaterdag avond op stap geweest in Jinja, ik was verrast toen ik de club binnen stapte, het is duidelijk dat Jinja een toeristische trekpleister is, er waren zoveel blanke mensen! En het rare is dat je dan denkt ‘wat moeten die hier allemaal?' ... misschien sla ik een beetje door in mijn aanpassingsvermogen ...? Zondagochtend toen we terug wilden reizen naar de campus regende het hevig, ik had zo stellig voor genomen om nooit een boda te nemen wanneer het regent of geregend heeft maar we hadden dit keer geen andere keuze. Doodeng om over de glibberige wegen te rijden maar gelukkig veilig maar totaal onder de drek aangekomen op bestemming.

Een ander voornemen was om nooit een boda te nemen in Kampala maar ook deze grens is verlegd. Woensdag ben ik naar Kampala gegaan, geen hobby van me, het is net een mierennest en ik weet nog steeds de weg niet. Gelukkig was ik samen met Paul, een van de studenten hier maar toch, lopen door Kampala vergt veel van je concentratie. Ik moest er op letten dat ik Paul niet kwijt raakte, uitkijken voor de boda's die van alle kanten lijken te komen, taxibusjes die stug weg door rijden, plassen drek of grote gaten in het trottoir (putdeksels schijnen goede handelswaar te zijn), bedelende mensen waarover je kan struikelen, ik moet mijn tas in de gaten houden, vriendelijk blijven lachen wanneer iemand ‘mzungu' of ‘sister' roept en daarnaast ben ik ook nog een vrouw en moet dus ook nog kijken naar alle kleren, schoenen en meer interessante koopwaar. Ik moest geld opnemen en dus met 1 miljoen shilling over straat, het leek me toen toch beter om een boda te nemen in plaats van te gaan lopen. Dus weer angst op zij zetten, op de bestuurder vertrouwen en vooral stoer kijken ;)

Het afgelopen weekend was weer een ‘campus weekend'. Maar verre van saai, in totaal drie feestjes gehad, campus xtreme en een praise concert. Iedereen vroeg me steeds wat ik ging doen tijdens campus xtreme, zingen misschien of dansen? Maar al het talent hier schrikt me een beetje af dus daar wilde ik niet aan beginnen. Toen Charity vroeg of ik mee wilde doen in haar mode show moest ik dus wel ‘ja' zeggen. We hebben verschillende items geshowd. Toen we bij het laatste item waren, creative, viel de stroom uit. Iedereen vertrok aangezien we niet dachten dat de stroom terug zou komen en ik kreeg dus niet de kans mijn geknutselde outfit te showen... balen, Uganda sucks :P

Het onderzoek verloopt nu in volle vaart, deze week moet ik nog een aantal interviews doen met leerlingen want die hebben bijna een maand vakantie. Ik sta soms versteld van hun antwoorden en op andere momenten krijg ik er bijna niets uit omdat ze zo verlegen zijn. Er gaat altijd 1 van de studenten van hier mee om te vertalen want, ook al spreek ik basic engels en de kinderen ook, alleen de uitspraak is al zo anders dat er communicatie problemen ontstaan.

Onder tusen regent het hier al weer, dus ik ga zo met mijn parapluutje en op mijn slippertjes door de modder naar de eetzaal om een bakje thee te drinken en popcorn te eten (dat krijgen we hier elke morgen bij de thee hmmmm). Daarna naar 1 van mijn scholen om een les over Nederland te geven. Dus ik denk nog wel aan jullie hoor!!

Liefs Uilkje

Update!

It's the raining season and that is obvious these days! The boring and grey dining hall is decorated by all different coloured umbrellas and people are wearing winter jackets and even scarves, it is winter in Uganda. The good thing is that it doesn't take months to get summer, in one hour the sun breaks through the clouds and the umbrellas can be used to supply some shade.

I spend the weekend of April 12/13 in Jinja again. I've been mountain biking it was so much fun to bike again after two and a half months! This time I did see the source of the Nile for real. Saturday night we danced the night away in one of the clubs, I was surprised when I found mob mzungu's inside. The weird thing is that I thought ‘what are they doing here?!' ... maybe I'm over adjusting a little? When we woke up Sunday morning it rained heavily but we had to go back so when the worst rain was over we took a boda. I promised myself that I would never take a boda with weather like this but there was no other option. It was so scary to sit on a boda with these slippery roads but thank God we arrived safely (although completely covered with mud).

Something else I wanted to avoid was taking a boda in town but again I also changed my mind about that. I had to go to Kampala on Wednesday I'm still not used to that crowded place! I was together with Paul who's one of the students here but still, it takes all my concentration when I walk through Kampala, I have to make sure I don't lose Paul out of sight, watch speeding boda's and taxi's, watch my bag, watch out for holes in the sidewalks and begging people, keep on smiling to people who are greeting me and next to that I've to focus on all the clothes, shoes etc. because I'm a woman!! I had to withdraw money and walking through Kampala with a million shilling on me didn't seem such a good idea so I had to take a boda. So put aside the fear, trust the boda man and most of all stay cool ;)

The past weekend was a ‘campus weekend' but not boring at all! I attended three parties, campus xtreme and praise rally. Since everyone was asking me what my act would be for campus xtreme I had to do something. So when Charity asked me to participate in her fashion show I had to say yes. We showed different items and I really enjoyed it. When we had to show the last item, creative wear, the power disappeared. Everyone left because it was all ready coming to the end so I didn't get a chance to show my creative outfit... Uganda sucks :P I'm thinking of going back to the Netherlands ;)

The research is going okay, I'm finishing the interviews with the learners this week because after this week they break up for a month. They surprise me sometimes with their bright answers and other times they are so shy I can barely get them to talk. There is always one of the students helping me with the translation because although I'm speaking basic English like them my pronunciation is just to different from theirs.

It started raining here again so I'll have to go for tea with my umbrella and walk through the mud on my open shoes. Like every morning we'll have popcorn with the tea... as if we go to the movies... After tea I'll go to one of the schools to teach them a little about the Netherlands. So, my friends in the Netherlands, I won't forget you!!

Love Uilkje

Reacties

Reacties

Marjon

Ha Uilkje! Hier op het kantoor van de IJsselgroep komt jouw verhaal als een mooie afleiding :) Wat een verhaal weer zeg! Leuk om wat van je te horen, het was weer even stil geweest. Fijn dat je onderzoek ook loopt! Ik ga snel weer verder. Gr. Marjon

selie-anne

hey uilkje

leuk om je verhalen zo te volgen en de foto's te zien, volgens mij zit je daar helemaal op je plek! heel veel plezier nog!
groetjes selie-anne(ook druk met afstuderen maar dan in ljouwert;)

selie-anne

hahaha zie net dat marjon tegelijkertijd een bericht plaatst:)

Hildy

Hey Uilkje,

nog een berichtje van een mede-afstudeerder ( en inmiddels schijnt ook hier de zon)! Wat klinkt het allemaal leuk, zeg! Wat een geweldige foto's!! Fijn dat het goed gaat met je onderzoek!

Veel succes en plezier!
Hildy

Ingathafinga

Lief, vond het super om je ff aan de telefoon te hebben gehad, skat!

Tutsie, lekker blijven genieten daar!

Wafula (Alje)

Hoi Uilkje,

kan maar weinig zeggen; Vette shit!!!
Enjoy!

Henrieke (ex-collega ;))

Jambo Uikje!

Habari? Was van het weekend aan het werk met Marieke, en die vertelde dat je in Uganda zit! Dan zat ik een paar weken terug helemaal niet zo ver van je vandaan! Was in Nairobi. Je verhalen doen me zoveel aan Kenia denken, en vind het daarom ook echt heerlijk om je verhalen te lezen. Succes nog met alles, en geniet er van!!

Kwa heri!

Robby

Hey Uilkje,

Ja nu moet ik wel reageren hè. Is geen straf hoor ;) Spannend verhaal weer. Hier in Nederland is eindelijk de lente aangebroken. Ik heb mn zonnebril en t-shirt maar weer eens opgezocht, echt lekker. Succes met je onderzoek en we mailen weer!

Kus, Robby

wiebke!

heej uke wat is het daar druk met auto's zeg! dat pakje stond je wel mooi hoor! alleen wel jammer dat de stroom uitviel ik kijk er nu wel naar uit jou weer optehalen van shiphol hoowr! nu ben ik uitgeschreven hoor.. dikke tut wiebe dien broerke!

Jimmy

Finally I react too, I am always ashamed of coming last...that's if I am the last here. Sorry about the creative wear scenario, I can picture u freezing in your polythene,gosh.
Whoever is reading please, 'Uganda doesn't suck', Uilkje has put on weight...

Jessica

Super om te horen dat je het nog steeds prima naar je zin hebt daar, top! Die fietstocht lijkt me geweldig. Vast genoten van de prachtige omgeving, Jinja is zo mooi :) En eeeh ik wil je geknutselde outfit nog graag een keer zien hoor, genoeg licht hier! En zon op het moment, heerlijk... (net Uganda, heel soms dan...)

Knuffel van Jessica!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!