Uilkje in Oeganda

Rare jongens die Oegandezen/Funny things about Uganda

Alhoewel ik het reilen en zeilen hier nu toch wel een beetje gewend ben kan ik me nog steeds verbazen over bepaalde dingen. En dat is nou juist wat het zo leuk maakt om hier te zijn!
Een aantal voorbeelden:

Dingen die je vooral niet moet doen hier (op de campus)

  • Je neus snuiten in toiletpapier... zeg nou zelf dat is toch voor iets anders bedoelt?
  • Met ongestreken kleding de deur uit gaan.
  • Je handen gebruiken tijdens het eten.
  • Je neus ophalen (houdt me bezig dat issue... ik ben nogal verkouden op het moment)
  • Weg gaan voordat iedereen aan tafel uitgegeten is.
  • Je gewassen ondergoed aan de lijn hangen.
  • Met je ‘huisslippers' (wat volgens mij doodgewone slippers zijn) naar buiten gaan.

Advertenties in Kampala
Overal waar maar een postertje opgeplakt kan worden zijn posters met de volgende uitspraken te vinden:

Gain weight quickly!
(Commentaar van een westerling: Dat zou bij ons de minst winstgevende business ooit zijn!)

For manhood enlargement: power en size!
(Dit doet het daarentegen vast wel goed in Europa maar ik vraag me juist af of deze business hier wel goed loopt...)

... en meer van dit soort ‘pakkende' leuzen. Ik vraag me toch af wat hier achter zit, misschien moet ik dat nummer toch eens bellen. Zou het een witchdoctor zijn die de zaken anders aanpakt omdat Oeganda meer en meer verwestert?

Mocht het dan niet lukken met het uiterlijke vertoon dan kun je toch nog de man zijn met je eigen website want recentelijk zijn er ook foldertjes met own a website naast geplakt, en dat is toch wel erg cool natuurlijk.

De kranten
Ik ben op het moment ook de kranten aan het door gaan om artikelen te zoeken die voor mijn onderzoek van belang zijn. Daarbij kom ik de meest interessante dingen tegen van contact advertenties met teksten zoals ‘knappe Oegandees zoekt blanke vrouw met een goede baan' tot schokkende artikelen over ouders die hun kinderen op offeren aan een witchdoctor. Daarnaast lijken ze het een sport te vinden om de meest schokkende foto's in de krant af te drukken, het liefst op de voorpagina, bijv. van een vrouw die een been kwijt is geraakt bij een auto ongeluk en dat dan zeg maar vijf minuten na het ongeluk.
Wat betreft mijn interesse, onderwijs, vind ik ook bijzondere artikelen. Een hele school is behekst, kinderen zijn bezeten door demonen tijdens de eindexamens en leerkrachten worden ontslagen omdat ze naast hun werk een baantje hebben als boda man (op een brommertje mensen rond rijden).

Boda mannen
Oh en bodamannen zijn trouwens weer een verhaal apart! Ik wou dat ik daar onderzoek naar had gedaan... Gisteravond nog had ik er een die mij wel wat Luganda wilde leren, dus wat roept ie de hele rit lang... ‘I love you' in het Luganda.

Een andere boda man, Kamoto, die in de buurt van de campus woont met zijn vrouw en baby nodigde me donderdag uit om op visite te komen. (Toen ik hier eerder was leerde ik hem en zijn toen zwangere vrouw al kennen en het zijn erg aardige mensen.) Hij was zo blij om me weer te zien dus nodigde hij mij bij hem thuis uit. Daar had zijn vrouw speciaal voor mij gekookt en ik kreeg zelfs een Afrikaanse drum. Ik had hen de vorige periode een paar keer met de ziekenhuis rekening voor de pasgeboren baby geholpen en ik denk dat ik daar nu op deze manier voor werd bedankt. Na een tijdje kwam de aap uit de mouw, of eigenlijk het bankafschrift uit de sok. Kamoto: ‘A miracle happened to Grace, her mother who left them when she and her sister were still little called from the US and she sent us money.' Ja, het was een erg interessant bezoekje. Ik heb nog wat geleerd over een traditioneel gebruik. De navelstreng van de baby wordt hier niet weg gegooid maar bewaard door ‘an elder'. Want mocht er ooit nog een man komen en claimen dat het zijn baby is dan wordt de test met de navelstreng gedaan. De man die beweerd dat het zijn kind is gooit de navelstreng in het water, als deze zinkt is het niet zijn kind en als deze blijft drijven heeft hij dus toch gelijk. Ja dit is ook weer een mooie in het ‘raaaarrrrrr rijtje'.

Maar goed deze dingen zijn natuurlijk vanuit mijn perspectief heel raar en zo zullen ze ook heel wat dingen raar vinden aan mij. Ik zal eens een onderzoekje doen, daarover later meer!

Verder gaat alles hier goed, ik heb het razend druk en de tijd vliegt voorbij zonder dat ik het in de gaten heb! Een november gevoel heb ik niet echt, raar idee dat Sinterklaas en kerst er alweer aan zitten te komen, enige wat me aan november doet denken is de verkoudheid die ik hier nu te pakken heb. Dus voor de mensen die nog dachten dat ik hier een beetje vakantie aan het vieren was... niet dus (moest ik toch even recht zetten).

Liefs Uilkje

Funny things about Uganda

Although I've been in Uganda for a while now, some things still amaze me. And that is actually what makes it so great to be here.

Some examples:

Things you should never do around campus:

  • Blow you nose in toilet paper, and come on... that is not what it's meant for is it?
  • Wear un-ironed clothes
  • Use you hands when you are eating
  • Make that noise when you try to clear your nose when you have a cold (keeps on interesting me that issue, since I have a cold at the moment)
  • Leave the table when there is still someone eating
  • Hang you washed underwear on the line outside.
  • Go out with your slippers (while for me they are like the slippers (here they call those shoes) I use to were in the streets all the time when it is summer at home)

Advertisement in Kampala
Everywhere it is possibleto paste a poster you see these funny posters saying:

Gain weight quickly!
(Comment of a Lady from Europe ‘That would be the less moneymaking business I could think of in my place)

For manhood enlargement: power en size!
(This on the other hand would most probably be big business but I'm just wondering what an advertisement like this is doing in Africa ;) )

... and more of these catchy lines. I wonder who the person behind this is. Could it be a witchdoctor who's modernizing to stay interesting for his target group?

Anyway, in case it doesn't work out with the body... you can always still be cool by contacting the person with flyers who say Own a website! Because then you are also The Man!

The newspapers
At the moment I'm going through the newspapers on articles about education. Doing that, I'm coming across interesting things. For example ‘Hansom Uganda man is looking for a white lady with a well paying job' or shocking articles about parents who sacrifice their children to a witchdoctor. The photos are even more shocking sometimes they can just show the body's of people who died in an accident or people who got wounded like this lady who lost her leg in a road accident and all of this is mostly on the front page.

When it comes to my interest, education, there are also highly interesting articles. Like a whole school that got bewitched, pupils are going crazy imitating dogs. Same kind of thing also happened during taking the leavers exams, a whole P7 group needs to be helped by a priest to cast out all the evil spirits who make them loose their minds.
And one last thing, a teacher got fired by his head teacher because he was having a second job as a boda driver.

Boda men
Oh my God, boda men, another story... I could write so much about them! I wish they would have been the topic of my research they are so interesting. Yesterday night when I came back from town I had a boda man who has been telling me he loves me the whole ride long, it started with the attempt of trying to teach me Luganda but ended up in saying ‘I love you' in Luganda for like 20 times.

Then I have a friend who is driving a boda, his name is Kamoto. He lives with his wife and baby nearby the campus. When I was here before I got to know him and his wife, they are very kind people. He was so happy to see me again that he invited me over and they prepared food for me, I've even been given drums! I've helped them out a few times when the baby needed to go to the hospital and I think this was their way of thanking me. After a while I discovered why they could afford to be so generous. He told me ‘some big miracle has happened to Grace, her mother who she hasn't seen since she was only a little child rang from the States and donated us money. He pulled a bank slip out of his sock and showed it proudly to me.
Yes, it was a very interesting visit. I've learned some thing about their tradition. Like for example that you don't just throw away the umbilical cord but it is given to one of the elders. In case anyone would come and claims that the baby is actually his child they will do the test: they put the umbilical cord in water, will it sink then it means he is not the father but will it float then he is true. Or was it the other way around?
Again, something that sounds so weird to me...

These things might look so strange to me but of course I'm aware that it all has to do with culture. There will be so many things about me that will be seen as weird here! I wonder, what those things will be, I should do some research! I might get back to you on this one!

Next to these funny, weird, amazing and strange things, I'm doing fine but I'm so so busy these days. Time flies, I'm half way my time here already. I really don't have the ‘November feeling' realizing that it is coming to Sinterklaas and Christmas soon. Only thing that reminds me of the ‘November feeling' is that cold I'm having right now ;) So for the people who were still thinking I was on some kind of holiday here, you are wrong!! Just to get that clear...

Love Uilkje

Reacties

Reacties

Mattijs Mafabi

Schitterend! Wat een land, hihi!
Hard an ut werk dus, hoop dat je alles kunt doen wat je wilt doen!
Hier is t rustig, ook snotverkouwe op t moment, t scheelt niet veel met daar. Ach ja, 't is daar uiteindelijk ook bijna winter hè?
Geniet ze en tot gauwes!

Liefs

Spire

Interesting cultural and contextual differences. Apart from being funny/weird,do you care to know the reasons behind them? And hey 'what is that advert doing in Africa?', you must have researched thoroughly to ask that question! ;) Thanks for the mirror in the story.

elske

hey uilk,


leuk om weer wat van je te horen!!
volgens mij heb je het daar weer errug naar je zin!
je komt wel terug he!?
maar geniet eerst nog maar ff van alles wat je daar meemaakt!!

liefs els

Ben

Oi oi oi...

Inderdaad rare mensen daar in Afrika.... :)
Maar wel genieten al die leuke verschillen!

Groetjes!

Ben

Marjolein

Klinkt goed!! Dat afrikaanse.
Geniet er van en werk ze!

Linda

Haha wat een briljant verhaal over de bijzondere gewoontes van de Oegandezen :-)
Wellicht moeten we ze es op de hoogte stellen van het fenomeen DNA onderzoek? Hoeven ze die navelstreng ook niet meer te bewaren.... ;-)
Geniet er nog even van, voordat je het weet zit je weer in Nederland.. waar het nu erg koud is met hagel en sneeuw enzo..! Enjoy en tot snel weer!

dianne

ik ben het even niet met linda's reactie eens. als jij met een verhaal over DNA komt, kunnen ze wel eens denken dat jíj behekst bent!
dan koken ze je in een pan, eten je levend op en zien we je nooit meer levend terug..
of kan dat alleen in strips?
ik ben de kluts helemaal kwijt van die gekke verhalen van jou ;)

Emmanuel

you are still in Uganda??!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!