Uilkje in Oeganda

Communication Zer0

(Englishstory below)

Genoeg met het zelf medelijden, we gaan weer over op de hoogtepunten van mijn verblijf hier!
Tijdens de korte paas break ben ik met Max, mijn scriptie begeleider, en drie andere studenten naar Kabale geweest. Max woont hier, hij is priester en vanaf aankomst in zijn dorp dus Father Max. Wat ook bij zijn aankomst verandert is de aanvoer van water... Opeens (altijd rond kerst en pasen) is er iets mis met de waterleiding, na overhandiging van 1000 shilling aan iemand die ‘het probleem' oplost (en, laat dat duidelijk zijn, ook veroorzaakt heeft) is er weer stromend water. Toch zijn zijn ouders, waarmee hij het huis deelt, nog steeds blij om hem te zien!

De communicatie met de familie en dorpsgenoten van Max verloopt nogal problematisch aangezien velen van hen geen woord engels kennen. Dit levert vele interessante momenten op!
Bijvoorbeeld:

  • Een van de buren komt binnen, vraagt ‘how are you?' waarop ik antwoord ‘fine, it's nice to meet you'. Die laatste zin maakte geen deel uit van haar engelse vocabulaire en na een verbaasde blik klapt ze in haar handen en roept ‘bas!' (‘klaar').
  • Een andere buurvrouw komt ons groeten met ‘Goodmorning!' om 7 uur 's avonds.
  • Wanneer we de auto aan het wassen zijn komt er een oude vrouw aanlopen. Ze komt met open armen op me af, blijkbaar wil ze me groeten. Maar vervolgens laat ze me niet meer los en begint een heel verhaal waar ik natuurlijk geen woord van versta. Wanneer ik me eindelijk los worstel uit haar ijzeren greep (na een paar minuten) en veilige afstand genomen heb, gaat ze in het natte gras zitten bidden.
    Ze blijkt dronken te zijn en wil alleen weg gaan wanneer ik haar 2000 shilling geef of wanneer de eigenaar van het stuk grond, Max z'n vader, haar vraagt weg te gaan. Wanneer hij anderhalf uur later met een stok komt blijkt ze toch best hard te kunnen rennen voor haar leeftijd, taaie mensen hier ;)
  • De hele kerkdienst wordt in de locale taal gehouden en dan dwalen je gedachten wel eens af. Het is dus best raar als je je opeens realiseert dat iedereen naar je kijkt! Je vraagt je af wat je in je onbewustzijn hebt gedaan waardoor al die honderden ogen op je gericht zijn... Het blijkt dat je geintroduceerd bent, maar even lachen dus! :S

Kabale is ‘Het Zwitserland van Afrika', groene heuvels en meren. De foto's zeggen waarschijnlijk wel genoeg, een erg mooie omgeving. Het was een mooie en bijzondere tijd, naast de omgeving waren er veel andere dingen die een grote indruk op me gemaakt hebben. Toen het water afgesloten was moesten we dat bij een oom van Max gaan halen, hij woont een klein eindje verder op. Ik liep met de meisjes mee en werd hartelijk ontvangen door zo'n 15 andere meisjes. Wat blijkt is dat deze oom voor zo'n 50 kinderen schoolgeld betaald en velen van hen verblijven in zijn (enorme) huis. Naast schoolgeld betaald hij dus ook hun kleding, eten, verblijf, eigenlijk alles. Het is toch super dat er zulke mensen bestaan!

Kortom, het was weer genieten!
Hoe gaat het met iedereen thuis? Ook fijne paasdagen gehad? Staat er al wat beter weer op het programma? Ik hoop dat iedereen de vragen met ‘ja' kan beantwoorden!

Liefs Uilkje

PS Heit, 22 maart stond de zon inderdaad loodrecht boven de evenaar. Schaduw was er echter genoeg want het heeft de hele dag door geregend! Dat is het effect van die positie van de zon/aarde blijkbaar.


Communication zer0

Let's stop with the self-pity and let's focus on the highlights of my stay here!

During the Easter break I went to Kabale, I was invited by Max, the lecturer who guides me with the research, there were also three other students going with us.
Max is a priest and we went to his home village, so arriving there it became Father Max. A funny thing is that every Christmas and Easter (when Max visits his home) the water suddenly disappears. After paying the ‘problem solver' (and, let this be clear, also ‘problem inventor') Sh 1000 the water is suddenly back again. But nevertheless, his parents are still welcoming to him, and to us!

The communication with the family and other people in the village is kind of impossible sometimes. Most of them don't know a word of English and because of this ‘communication zero' we had some interesting moments.
For example:

  • One of the neighbors comes in and asks ‘how are you?', my answer is ‘fine, it's nice to meet you!' But it seems that the last sentence wasn't part of her vocabulary. After a surprised look she firmly claps her hands and says ‘bas!'!
  • Another lady comes in during the night to greet us and says (very proud of her English) ‘good morning'.
  • When we were washing the car an old woman comes to great me with open arms. So I'm thinking ‘fine, another warm welcome'. But ones she holds me she won't let go anymore. And after struggling to free myself from her firm grip and taking a save distance she sits down in the wet grass and starts praying. It seems that she is drunk and the only way to get her leaving is either 2000 shilling from the mzungu or the grandfather telling her to leave because it is his property. When the grandfather comes with a stick after one and a half hour we are surprised how able she still is to run fast! Tough people, those Africans ;)
  • The whole mass is in the local language so I can't help dozing a little after an hour. It is kind of weird when you suddenly discover that everyone is looking at you. I'm wondering what we did to draw all that attention but then we are told by Judith that we were introduced and they like us to step forward and introduce ourselves some more... :)


Kabale is called the ‘Swiss of Africa', it is beautiful with its green hills and lakes. The pictures will prove that! We had a great time there, besides the wonderful nature there were some other things that impressed me. When the water was cut off we had to fetch it at the house of an uncle of Max, what is very near. I went with the girls to get the water and was warmly welcomed by around 15 girls. Max ‘s uncle is sponsoring around 50 children, he pays their school fees but also clothing and other things they need. Thank God that there are people like this!!

To everyone at and around campus, you're all making my stay here so great! Thanks for the talks, smiles, fun and more!! Let's continue all of this!! :)

Love Uilkje

Reacties

Reacties

Renske

Hoi lief zuske,

Bedankt voor je leuke verhaal weer, altijd super om te lezen, en de fotos ook weer erg mooi!
Vond het fijn om gister even met je te spreken, Ik kan me moeilijk inleven in jouw situatie daar, Des te interessanter om na te luisteren, nu ook weer met dat water, ongelovelijk zeg...
En in de kerk wat zul jij je lullig hebben gevoeld toen al die mensen naar je keken!
Je geniet das het allerbelangrijkste, ga zo door daar!!
En gelukkig zijn er zoveel lieve mensen die jouw verblijf daar zo geweldig maken!

Veel liefs Renske

Ester-Eltje

Hee Faam,
Ik ben blij te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt, ookal ben je er nu 'alleen'.
Ik vind het erg humor om te lezen hoe de mensen daar met elkaar omgaan. Dat kun je je toch gewoon niet voorstellen!
Ik hoop dat het met je onderzoek etc ook goed gaat en dat we nog veel van je zullen horen.
Liefs Ester-Eltje

Inge

Heel biezonder vienk t pop om al dyn verhalen te leazen, must t net te leuk gean fienen, want dan komst nooit wer werom.... Soek net echt aardig fiene...;-)
Pop ik mis dy echt pretty much!!

Tutsie!

Jorn

Heej Uilkje,

Zoals je weet ben ik een enorm trouwe bezoeker van weblogs.... haha. Ben na het lezen van jouw stories en bekijken van de pics weer helemaal op de hoogte! Leuk om te lezen hoe het er daar aan toe gaat en goed te horen dat je t er 'nei dyn sin hast' :). Veel plezier en blijf genieten!

Grtz. Jorn

Danny

He Uilkje,

we hebben Jessica veilig bij het vliegveld in Dar es Salaam afgeleverd en daarmee zat haar Afrika-avontuur er bijna op.
Nu ik twee weken geleden voor het laatst lariam heb geslikt gaat het een stuk zonniger met mij. De kans is dus groot dat wij jou in juni de mooie stukjes van Tanzania laten zien. De afgelopen dagen zijn wij aan een tropisch strandje geweest en misschien dat jij daar in juni ook wel zin in hebt. Eerst een paar dagen tropische zee en daarna wilde beesten in een national park.
Blij dat het met jou ook weer wat beter gaat. Heb je enig idee wat er aan de hand was?
Prachtig he, Afrika. Wat een avontuur. De natuur, de belevenissen, de warmte van de mensen, de emoties die losgemaakt worden...

groetjes en tot snel,
Danny

Ellie Eilers

Ha uilkje
Ik vroeg je moeder hoe het met je was en zij wees me op je website. Dus nieuwsgierig als ik ben meteen even kijken natuurlijk.
Tjonge wat een mooie omgeving daar. Ik zou er zo naar toe willen. Geniet van je verblijf daar en ik ga zeker vaker kijken en lezen natuurlijk. Je hebt talent om mensen te laten genieten van je verhalen. Uit alles blijkt dat jehet ontzettend naar je zin hebt.

Mattijs

Heuy Uk!

Hihi, leuke verhaaltsies weer! Kan ik ook weer ff van je oog voor grappige situaties genieten.
Je vermaakt je best lees ik.
Lukt t onderzoek ook goed?

Onlangs zelf ook besloten om binnenkort te solliciteren voor werk in reisbegeleiding. Ik kan er wel heel lang over blijven nadenken, maar vind dat nou wel welletjes. Moet t gewoon doen en ervaren.

Tijdelijk ook in t bezit van auto op gas van mijn broer (die is een half jaar naar de US of A) en dit heeft al geresulteerd in een lang weekend Noord-Frankrijk vol surf. Vet! Gaan we vaker doen!

Heej, en zo'n drink-in, ja, dat klinkt helemaal super, haha!
Geniet ze!

Tuut Madala

Hoi Uilkje

Wat een belevenissen daar mooi om te lezen Jelle heeft het rij bewijs gehaald 2de keer geslaagd verder is alles hier goed veel liefs van de ruitertjes uit Luxwoude .

gonneke

Hoi Uilkje,
Het lukt mij nog steeds om tussen alle werkzaamheden door jouw verhaal te lezen. Het blijft leuk en informatief om te volgen. Ik herinner mij dat ze Rwanda (2 x beocht) ook het zwitserland van Africa noemen. Veel groen, heuvels en aangename temperatuur. Je bent nu je studiemaatje kwijt he, jammer, maar het geeft ook weer nieuwe kansen!
Ik wens je heel veel succes, geniet van je bijzondere ervaringen.
groetjes,
Gonneke

Mathijs

Hey Uilkje,

Vraagje, ken je ook goede nuttige ontwikkelingsprojecten voor kinderen bij jou in nabije omgeving daar waar je denkt dat een stukje hulp vanuit NL wel erg welkom is én de hulp ook goed wordt verwerkt? Zo ja, kun je me (via email) in contact brengen? We zijn op zoek naar nieuwe projecten die we willen ondersteunen (voor stichting Wens een Weg, waar ik vrijwilliger ben) en volgende week zaterdag presenteren we allemaal 1-3 verschillende projecten tijdens de vergadering en zullen we een of twee kiezen om ons komend jaar voor in te zetten.

Hopelijk hoor ik nog iets van je!

Succes daar! Tot hoe lang blijf je nog in Oeganda? Eerste drie maanden zitten erop, succes met de rest!

Groeten Mathijs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!