Uilkje in Oeganda

Het heeft wat (vieze) voeten in de (rode) aarde..

(For English translation; scroll down)

Maar dan heb je ook wat! Na vijf uren reizen komen we aan bij de backpackers net buiten Jinja. Zittend op het terras hebben we een prachtig uitzicht over de Nijl! Uganda beweert dat de Nijl begint in Jinja, vanuit het Victoria meer (er is nog een ander Afrikaans land dat hetzelfde beweert, de meningen lijken verdeeld te zijn). Maar begin of niet, het is schitterend! We hebben dan ook een heerlijke paar dagen gehad.

Zondagochtend zijn we vertrokken om na boda boda, taxi, taxi en nogmaals boda boda, op bestemming aan te komen. En wat kan het heerlijk zijn om je even echt als toerist te gedragen! We zijn ons te buiten gegaan aan de salades en burgers op de menukaart, het kopen van souveniers en het maken van foto’s! Manfred heeft een bungeejump gemaakt boven (en deels in) de Nijl. We hebben onder andere Jinja bekeken en een boottocht op de Nijl gemaakt. Het sfeertje in een backpackers hostel is altijd erg relaxed, contacten leg je gemakkelijk. Zo hebben wij het gezellig gehad met Aubrey, een meisje uit de US die onderzoek doet naar de gorrila’s en chimpansees in Uganda. En in goed gezelschap de Nijl by night bekijken, compleet met vuurvliegjes, deed me weer even beseffen hoeveel geluk ik heb dat ik hier mag zijn!

We zijn twee nachten in Jinja gebleven en dinsdagochtend weer richting campus gegaan. De reis is altijd een avontuur op zich... In het taxipark staan de busjes hutje mutje en zit je eindelijk in het goede busje dan duurt het nog een half uur voordat je echt gaat. Tijdens dat half uur verzamelen de verkopers (van alles wat je maar kunt bedenken, echt waar) zich om je heen en dat betekend dus een half uur ‘nee’ schudden. Dit keer zaten we voor in de taxi en dat is wat mij betreft niet voor herhaling vatbaar, ik hoef al die inhaalmaneuvres écht niet van zo dichtbij te zien. Dus om de spanning te verdrijven maar meezingen met de radio, tot hilariteit van alle mannen in het busje natuurlijk... sjalalalalala ... Als we dan eenmaal in Kayabwe aankomen en ik op één van de vele aansnellende boda boda’s stap en met de wind in de haren naar de campus gereden word voelt dat wel heel goed! (Hoe graag ik zo’n hectisch reisje iemand van thuis eens zou willen laten beleven...)

Eigenlijk stond het afgelopen weekend bol van de leuke dingen, vrijdagavond was campus-xtreme. Tijdens deze avond worden de meest uiteenlopende optredens gegeven, als het maar ter ere van God is, dans, rap, gospel, kortom een muzikale avond. Zaterdag ben ik met Manfred naar Mpanga Forest gegaan, dat is een relatief jong woud op ongeveer een uur rijden van de campus. Het leek wel alsof we in de vlindertuin van de dierentuin in Emmen liepen (Youri kom je langs :P)! We hebben ontzettend veel verschillende vlinders, veel vogels en apen gezien.

Ik heb het hier dus prima naar mijn zin! Al zijn er natuurlijk ook wel momenten dat ik graag even wil ontsnappen uit de uitzonderlijke positie die we hier als mzungu (ik kan dat woord niet meer horen) hebben. En als ik dan bijvoorbeeld, als naief meisje, gevraagd wordt om geld door iemand van wie ik het toch niet verwacht had en ook nog moeilijk doe om dat kleine beetje te geven, vind ik de wereld en mezelf vreselijk en wil ik het liefst even ver weg kruipen!

Maar laat ik dit verder zo positieve verhaal niet eindigen met missere!! Want ik wil zeker niet dat jullie de indruk krijgen dat ik hier niet volop geniet! Ik heb het zo naar mijn zin, ben blij met mijn reisgenootje Jessica en alle lieve mensen hier op de campus! Ik heb zin om straks echt met het onderzoek te beginnen en er staan alweer een aantal interessante tripjes te wachten! Volgende keer dus meer...

Liefs Uilkje

PS De reacties vind ik stuk voor stuk geweldig, ik ben elke keer weer zo nieuwsgierig naar wat er bij gekomen is!

English:

Dust everywhere!

But it is worth it! After a five hour journey we finally reached the backpackers, 8 km outside Jinja. While having a drink on the terrace we enjoyed the view over the River Nile. Uganda claims to have the source of the Nile but there is also another African country that claims to have this source, anyway no matter who’s right, it was beautiful! We had an awesome couple of days!

We left on Sunday morning, after rides by boda boda, taxi, taxi and again boda boda, we reached our destination! How nice it can be to behave as a tourist! We were going crazy seeing the menu, bought lots of souvenirs and took many many snaps! Manfred made the bungeejump, we went to Jinja town and made a boot tour on the Nile. The atmosphere in a backpacker’s hostel is always very relaxed, it is easy to get in contact with other people. And so we met Aubrey, a girl from the US who is doing research on the gorillas and chimpanzees in Uganda. And enjoying the sight of river Nile by night (including fireflies) in very good company made me realize again how lucky I’m to be here in Uganda!

We stayed for two nights in Jinja. On Tuesday morning we went back to campus. The traveling here is always a big adventure… In the taxi park taxi’s are waiting standing side by side and they don’t leave before the whole taxi is filled with people. In the meantime hawkers are surrounding the taxi trying to sell their things (anything you can think of… they sell it). This time we had to keep saying ‘no thank you’ for at least half an hour because we could only leave after we changed driver for four times. We were sitting in the front this time but I don’t think there will come a second time for me to sit in the front because I really don’t have to see all the crazy ways-of-getting-there-faster-moves from that close!! So to get rid the tension we started to sing along with the radio… which caused of course some hilarious situations in that taxi! When we finally reached Kayabwe and had chosen one of the many boda’s who came rushing in, I felt so relieved to come back ‘home’ again! I wish I could let someone from home experience this way of traveling!!

Actually the whole weekend was great. Friday night we went to Campus Extreme. During this night student perform to glorify God. It can be anything like, dance, rap, gospel etc. It was great to see all those talented people! Saturday I went to Mpanga Forest, together with Manfred. There were colorful butterflies everywhere! And next to that we saw many different birds and even some monkeys!

So as you have noticed, I’m really enjoying my stay here. Even though there are sometimes moments that I’d wish to step out of the outsider position that we have here as a mzungu (I can not even hear that word anymore!!). And when I’m being asked for money by someone I didn’t expect it from and even act hard to give the money (which for me isn’t that much) I really dislike the world and myself and I want to go and hide for a while, away from these kind of things.

Anyway, it would not be that nice to end my story like this! So let me make clear again that I really are having a great time here. I’m happy with Jessica as my buddy to speak Dutch to and to joke around and all the other great people around campus! I’m looking forward to start with my actual research and we have al ready nice weekends to look forward to! So there are some other good stories to come!

Love Uilkje

Reacties

Reacties

Mathijs

Mooie verhalen! Leuk dat je het naar je zin hebt. Je bent in een Afrikaans land en ziekte, armoede en andere misere zie je natuurlijk meer dan in Nederland, dus dat dit heftig is op sommige momenten begrijp ik heel goed. Mooie foto's btw... vooral die ene met die fietsen met bananen, haha!

Had je ook evenwichtsproblemen toen je over de Equator liep? Heb wel eens gehoord dat mensen daar dan echt last van kregen (in Equador).

Heb trouwens een reis geboekt deze week. Naar Maleisie (Sabah, het oostelijke deel van Borneo) halverwege mei (nog drie maanden goed sparen ;-)

Groeten en succes met je werk daar

Mathijs

Jimmy

Hi Uilkje,
that must have been wonderful, I have also not visited some of those places. I take them for granted! Fireflies!
I can't draw a nice picture of you singing in the taxi and the gazes on the faces of other travellers. They must have been amused! Taxis can be such an experience, from the awkward to the amusing. Yesterday I was in a taxi with people from the north shouting on top of their voices yet we couldn't pick a word. Everyone felt like putting a padlock on their mouths.
Sorry about the beggars dear, I can lend you my skin and I promise you will be relieved. Well, its the mindset around, mzungu can't be without loose money!!
It's always interesting to hear stories from my country but in another perspective that we tend to ignore. Of course we are used, yesterday, today, tomorrow...

Heleen

Lieve Uilkje, wat weer een super verhaal! Echt als ik het lees, word ik jaloers. Ik wou dat ik erbij was! Ik vind het geweldig wat je doet. Heel veel liefs, en een dikke tût!

Rinske

Heey Uilkje,

Jeetje wat kun in een korte tijd al veel beleven. Volgens mij gaat daar echt een wereld voor je open. Ik hoop dat je nog een hele leuke tijd hebt daar en ik hou je weblog in de gaten.

Liefs Rinske

Sander

Hey Topper!
Missere hoort erbij! Het vermijden zou ook niet oké zijn als je t maar los kan laten en weer kunt genieten. Dat zit wel goed volgens mij!

X

Danny

Uilkjeeeeeee,

wat een feest he het leven om en nabij de evenaar. (inclusief alle dieptepunten, hihi)
Zo te lezen hebben jullie je draai aardig gevonden. Bij ons lijkt het na anderhalve week emotional rollercoaster wat meer in balans te komen en leren wij genieten van het Afrikaanse tempo, Afrikaanse hartelijkheid, Afrikaans voedsel en de Afrikaanse natuur. Zo langzamerhand kan ik mij op het onderzoek gaan richten.

groetjes,
Danny

Marjon

Ha die Uilkje! Wat een foto's en verhalen... Vanaf mijn laptopje op het kantoor van de IJsselgroep ziet jouw afstudeerproject (of moet ik zeggen: locatie) er toch ook wel erg aantrekkelijk uit, haha. Veel plezier en succes met alles! Gr. Marjon

Nel

Hey Uilkje,

Wat een mooie verhalen en ik ben blij dat je het naar je zin hebt daar. Ja niet iedereen kan zeggen dat hij over de Nijl heeft gevaren en dan die mooie natuur daar en de leefomstandigheden. Is toch wel iets anders dan wij hier in het "rijke" Nederland gewend zijn. Maar dat je in zo'n korte tijd alweer zoveel hebt meegemaakt das echt leuk om te lezen. Deze ervaring zal je altijd bij blijven daar ben ik van overtuigd.

Ik reageer niet altijd maar ik wil je wel zeggen dat ik je berichtjes wel lees en ook de mooie foto's bekijk.
Nu, we hopen snel weer wat van je horen.

Groetjes ut Ychtenerbrege.

joke

Hoi Uilkje,
Ik ben alleen maar wat aan 't plaatjes kijken...ziet er mooi uit allemaal.. het is hier rotweer (maartse buiten, hagel/sneeuw, harde wind en koud), dus ben erg jaloers.. Geniet er van en nog veel plezier..

Linda

Hey Uilkje! Je verhalen klinken fantastisch! Wat prachtig daar, dan kijken we hier op het werk naar buiten en denken... hmm wat doen we hier ook alweer? ;-)
De cultuur is inderdaad erg anders maar zo interessant en goed voor je, en ieders, ontwikkeling om mee te maken.
Vooral het stukje over op tijd komen op afspraken, meid dat gaat weer wennen worden straks in Nederland haha!
Geniet ervan en succes met jullie opdracht!

Lieve groetjes van ons hier op de CSA en IO! :-D

Kule Abraham

Hi, I have seen your web log. I must say it is keeping you in touch. I have developed mine too after learning from you. You can visit it at http://www.weblogpage.com/akule/
Dust every where is life in Africa. But African people are good in their own way. "We are warm people" as it was said to us by a Muzungu in a train when we were traveling to Heerlen in the Netherlands.

Let me wish you every good moment in our beautiful pearl of Africa. Visit other interesting places too like Queen Elizabeth National park in Kasese where you will even see Mt. Rwenzori with Nzururu (snow) and considered the Himalayas mountain of Africa available at http://www.game-reserve.com/uganda_queen_elizabeth.html, Entebbe zoo etc.

Meine-Jelle

He hoi, Ik heb je verhaal gelezen wat maak jij bijzondere dingen mee!! geniet ervan en pas op jezelf..

Beste

T

Hoi Uilkje wat een belevenissen toen wij in Canada waren hebben wij ook in die hostels geslapen dat vond ik ook erg leuk je hebt ook snel contakt met andere mensen ik volg je op je reis en geniet met je mee bedankt voor je mooie verslag en foto ,s veel liefs van je tante Wiekie ,

Mafabi

Hey UK!

leuke verhaaltsies weer en mooie foto's! Dus nog lekker aan het aklimatiseren (schrijf je dat zo?), kan ook haast niet anders he in zo'n land. Toch nog heel anders als Zuitd-Afrika trouwens? Dat reizen met de boda boda en matatu's is een hele ervaring hè, je moet er gewoon de lol van inzien ;)
Moeilijk inderdaad zo met je neus tussen de armoede boter te vallen.
Kun je trouwens overal heen rijden? Of is 't rustig in t Noorden?
Oja, heb je al een Ugandese naam? Anders maar vrage hè.
Nou lekker door geniete, hier mis je niks. We hebben wel een hele toffe snow/ski vakantie gehad in Tjechie.
Was gezellig en heel vet, snowboarden heb ik aardig onder de knie kunnen krijgen.

Dikke tuut!

Mafabi

P.S. ik zou je Engelse vertaling van de titel van dit bericht als volgt doen:

Red dust on your feet, but not in between your teeth!

heey ukke

indrukwekkend zeg die verhalen.
ik houd ze niet altijd bij maar probeer het wel natuurlijk:P nu net de nieuwe fotos ff bekeken, tussen school door. XxXxX wiegertje

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!