Uilkje in Oeganda

Bye Bye Mzungu

(Geschreven zondag 3 februari)

'Bye Bye Mzungu' Zo werden we uitgezwaaid door een paar kinderen in Nkozi (klein dorpje waar de campus is). Volgens mij werd het wel op prijs gesteld dat we even met ze gespeeld hebben… of zou het toch vooral de verwachting zijn van iets lekkers dat lokt? Wanneer één van de kinderen zegt ‘buy me some food mzungu’ is het wel duidelijk. We zijn interessant om onze huidskleur (mzungu betekent namelijk ‘blanke’), dat vreemde haar, vreemde manier van spreken maar vooral omdat we misschien wel iets voor ze kopen. Natuurlijk weet je dat dit veel gaat gebeuren de komende tijd maar het is wel confronterend. Want wat is wijsheid? Geven en daarbij automatisch de verwachting scheppen dat je dat vanaf nu steeds gaat doen? Of toch doorlopen en harteloos overkomen want je hebt toch genoeg om te geven, dat blijkt toch uit hoe je eruit ziet? Het zal waarschijnlijk een dillema blijven. Laat ik in ieder geval hopen dat we met ons onderzoek iets goeds kunnen doen voor de mensen hier.

Gister hebben we onze vuurdoop in het bezoeken van het centrum van Kampala (hoofdstad Uganda) gehad... Druk, warm, lawaai, ik ben erg blij dat wij op het platteland zitten! Toch was het wel heel leuk om er rond te kijken, zo kun je je een beter beeld vormen van de samenleving hier. Maar wat zijn er toch veel dingen die wij niet begrijpen! De communicatie en omgang is hier zo anders daar moet ik erg aan wennen. Maar wat wel heel duidelijk is, is dat de mensen enorm vriendelijk en gastvrij zijn! Max (onze begeleider) heeft ons gisteren mee genomen naar Kampala en op de terugweg hebben we gelunched bij een zus van hem. Ook zij woont op het platteland, op een heuvel met een prachtig uitzicht. Max heeft ons daar een aantal fruitsoorten laten zien die daar groeien zoals de mango, cassave, banaan, jackfruit, avocado, passievrucht, tangerine en ook koffiebonen.

Vandaag is het dan tijd om eens wat foto’s op de site te zetten, mail te bekijken en mijn spullen te ordenen zodat er met het onderzoek kan worden begonnen! Verwacht niet elke week zo’n verhaal van mij hoor, dat zou ook maar vervelend worden! :P

Lieve groetjes,

Uilkje

PS. Mijn adres is: Uilkje Lageveen
Uganda Martyrs University
Good Governance
P.O. Box 5498
Kampala – Uganda

Mijn mobiele nummer hier is: +256756001828

Reacties

Reacties

Ester-Eltje

Hee Uilkje,
Het klinkt allemaal toch best wel indrukwekkend. Ik hoop dat je ons zoveel mogelijk op de hoogte blijft brengen, want ik vind het erg interessant om te lezen. Het gaat mij echt niet snel vervelen hoor!
Veel succes en vooral ook plezier!!

Liefs Ester-Eltje

Cristien

Hey Uilkje!
Wat ongelovelijk stoer zeg Uganda, ik hoop dat het erg naar je zin hebt en nog zult krijgen.
Net gister optreden gehad met koor, ik mis je wel hoor!
Groetjes Cristien

Mathijs

:-) wederom mooi verhaal, ik denk dat ik ff moet googlen om al die fruitsoorten te kunnen thuisbrengen. Succes daar en geniet ervan!

Grtz Mathijs

Jimmy S.

How I wish I could share a bit of this story. Truly the moment any white arrives in Uganda she/he is baptised 'mzungu'. So welcome to Uganda 'Mzungu', it is a land of amiable people and beautiful nature. No wonder it is refered to as the 'Pearl of Africa'. Karibu

Gonneke Haaksma

Dag Uilkje,
Wat leuk om van je te horen! De mailtjes kan ik niet lezen, je weblog wel. Toch weer je te kunnen volgen op zo'n afstand.
Heel veel (leer)plezier.
Gonneke

Nel

Hey Uilkje,
Interessant allemaal hoor! En NEE, mij gaan je verhalen ook niet vervelen hoor, van mij mag je elke dag wel een stukje schrijven. Ik hoop dat er na deze dan ook nog vele gaan volgen.

Mooie foto's ook.

Groetjes Nel
pootje Jerry

Hildy

Wauw, het klinkt erg bijzonder daar! Geniet ervan en met jouw onderzoek kun je vast een waardevolle bijdrage leveren voor de mensen daar!

Ben benieuwd hoe het je verder vergaat!

Groetjes,
Hildy

Jelle

Hey meissie, wat heb je het weer lekker voor elkaar. Ik zou zeggen suck it up die cultuur! Spannend hoor. We denken aan je hier! Hiephoi!!!

Mattijs Mafabi

Hey UK!

Mooie verhaaltsies weer, alles idd opschrijven, altijd interessant ;) Oja, je kunt gewoon Mudugav tegen ze terug zeggen, staan ze met hun mond vol witte tanden.
Gekkehuis hè, dat Kampala.
Ik had je niet meer gedag gezegd, dus hierbij wens ik je heel veel plezier, mooie tripjes toe en hoop dat je snel gewend bent en lekker bezig kunt met t onderzoek.
Oja, t liedje hier ff:

Kè Kè Koelè (2x)
Kè Kè Koevinsa (2x)
Koevinsa Langa (2x)
Kaka Shi Langa (2x)
Koem Adèngè (2x)
Koem Adèngè Hey!

Ik heb er eindelijk ook een vertaling bij:

O wat is het warm
O wat is het heet
Mijn voetjes zijn zo heet
Mijn voetjes in de lucht
Daar komt de regen
Daar komt de regen hiephoi!

Nou meissie, geniet ze en ik verwacht deze no. 1 hit van het zomer ;)

Wafula (Alje)

Hoi Uilkje,

leuk om je verhalen te lezen en zo een beetje op de hoogte te blijven. Ben je al verliefd op Uganda???
Veel plezier daar en geniet ervan!!

Wafula

Marieke

Hoi Uilkje!
Leuk verhaal hoor! En super dat je wat foto's hebt kunnen plaatsen, dan kan ik me nog beter voorstellen hoe het daar is. Ben je al een beetje gewend verder?
En hangen de kaartjes al?
Hier alles goed. Straks vergadering en daarna lekker twee dagen vrij! Ik mail je binnenkort, zoals beloofd haha.

Dikke tût Marieke

Uilkje

Wat super al die reacties!!! Echt geweldig!!! Bedankt iedereen! Mattijs bedankt voor het liedje en helemaal mooi dat we ze nu mooi terug kunnen pakken wanneer ze ons Mzungu noemen!! Dat zal ze leren :P Maar ja, ik heb hier ook weer de moeilijkheid met mijn naam he... als die nou eens wat makkelijker was konden ze me gewoon bij naam roepen. Misschien moet ik UK weer invoeren, ligt wel lekker in t gehoor... :D
Oh ja, ook even voor mijn andere Zuid-Afrika metgezellen... als jullie denken dat we het zwaar hadden in Zuid-Afrika met eten en traag internet en andere dingen waar we over zeurden... dan nodig ik jullie graag hier uit! Zuid-Afrika was een luxe luizeleventje vergeleken hier, en dan zit ik nog op een campus he, niet in de bush bush...
Dus geniet van jullie stampot, pasta, fricadel speciaal, dan peuzel ik nog even een vissekopje op! Hmmmmmmmmmm

x Uilkje

ditty

Hoi Uilkje en Jessica,

Wat geweldig om jullie foto te zien. Eerst gingen jullie nog, nu zijn jullie echt aangekomen! Ik word wel een beetje weemoedig hoor wanneer ik het allemaal lees!
Jessica, heb jij ook een persoonlijke weblog? Stuur je die dan even? Lieve meiden, geniet ervan!

Margot

Hey Uilkje,

Nog bedankt voor je lieve e-card! Ik kreeg je niet meer te pakken voor je bent vertrokken. Echt super zeg Afrika lijkt me echt mooi. Een vriendin van mij is ook in oeganda geweest en heeft geweldige foto's ook van gorilla's enzo. Fijn dat je daar niet alleen bent. In ieder geval nog heeel veel plezier daar en als je terug bent zou ik het leuk vinden je weer eens te zien. Hoe lang gaat jou avontuur duren? Succes met je onderzoek.... Dikke knuffel Margot (van het Jip)

Margreet Oenema

Hoi Uilkje,

Nou het gaat goed met jou of niet dat lees ik er tenminste uit je hebt nu meer te doen en geen luizenleventje nou dat is toch beter of niet?!
Ik hoop dat je het naar de zin hebt........en heerlijk weer....en het eten is wat okè? als het verhaal hierboven van jou lees dan mis je alle lekkere dingen een beetje.........een andere cultuur leren is ook niet verkeerd hoor.
Hè ik hoop gauw eens wat van je te horen en veel plezier en geniet met waar je mee bezig bent.

Groetjes ,Margreet Oenema

Marjolein Eeftingh

Hey Uilkje,

Leuke foto's tot nu toe. Volgens mij heb je het prima naar je zin!
Succes met je onderzoek!

Groetjes Marjolein

Sjirkje

Ha die Uilkje!

Bij deze wil ik je nog een super tijd toewensen in het mooie Afrika! Geniet en maak het onvergetelijk!

Liefs Sjirkje

Jildau

Hoi Uilkje,

Wat een belevenissen in die korte tijd. En wat een aanpassing zal dat van jullie vergen. Ik hoop dat je een hele mooie tijd zult hebben en dat je onderzoek goed zal verlopen.

Groetjes Jildau

Atwine

Hi Uilkje, how are you doing! I am sure you are wondering whats up with your old friends from "Oeganda", I am doing fine, I am not sure about the others but I guess they are quite well. I was looking at the snaps at the hill, and hell yes, those were great memories. I am sure you are having fun with a relaxed mind "no research and hassling". Cheers!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!